FOTO : BJØRN KOLLERUD OG AVEDA
FOTO : BJØRN KOLLERUD OG AVEDA

Perfeksjoner dine ferdigheter

FAGKUNNSKAP GIR TRYGGHET: Frisørfaget er i kontinuerlig utvikling, og rommer uendelige muligheter for kreativ og faglig utfoldelse. Man blir aldri ferdig utlært. - Kreativ frihet bygges på solid fagkunnskap og perfeksjonerte teknikker, poengterte Avedas artistiske direktør Ricardo Dinis under et look-and-learn kurs på Aker brygge i Oslo.

Av: - NFVB
Sist oppdatert: 2017-10-19T19:10:51.0000000Z

- Det er første gangen jeg er i Norge, og det har vært en morsom opplevelse å vandre rundt i Oslo. Spesielt var jeg imponert over galleriet med Pushwagners kunst på Aker brygge. Det har gitt meg inspirasjon jeg kan ta med med hjem til New York, sa Ricardo i forkant av kurset.


PÅ SCENEN MED VIDAL SASSOON

Ricardo mener man ikke kan gjøre alt for alle, og har selv spesialisert seg på avanserte klippeteknikker. Grunnlaget har han fått gjennom mange års jobbing for Vidal Sassoon. - Det var en ekstremt utviklende periode i livet mitt. Jeg ble AD i Vidal Sassoon i en alder av 25 år, og var den yngste i stallen. Det gjorde at jeg fikk jobbe med og lære av mange av de store navnene i bransjen, som for eksempel Tim Hartley. Så det var ni veldig inspirerende år. Det var også en stor ære å kunne stå på scenen og få kommentarer fra ikoniske Vidal Sassoon himselves under 50 års jubileet. Så jeg har hatt en fantastisk reise karrieremessig, det må jeg si.


HVORDAN KAN DU FORBLI ENGASJERT?

Ricardo har en spesiell dedikaksjon til faget. Han mener alle har et personlig ansvar for å holde seg oppdatert og motivert.

- Jeg er blitt 40 år, og kjenner selv på et grunnleggende spørsmål: Hvordan kan man forbli interessert og engasjert i det man driver på med? Det er lett å stivne i et fast mønster, og det kreves en god porsjon pasjon for å levere en gode kundeopplevelse hver dag. Mister du interessen for salongens kunder, eller «gjester» som jeg benevner dem, er det langsomt, men sikkert kroken på døren.

Det som driver meg er å gi kursdeltagere ny inspirasjon, sørge for nye perspektiver og faglig utviklig, som gjør at de brenner for det de gjør, og står i faget. Det er en fantastisk opplevelse å kjenne at jeg gir deltagerne ny energi til å møte salongens gjester og inspirerer dem til å jobbe med avanserte klippeteknikker.


JOBB BEVISST MED UTVIKLING

Aveda look-and-learn kurset i Oslo var avgrenset til en gruppe på 18 personer. Poenget er at hver enkelt skal bli sett og veiledet. Ricardo demonstrerer teknikker på modellene sine, men kursdeltagerne skal oppleve dette gjennom egen praktisering.

- Det er viktig å jobbe inn avanserte teknikker. Jeg kan demonstrere dette på scenen, men det avgjørende er at deltagerne selv får prøve dette ut og perfeksjonere sine ferdigheter. Derfor trenger vi to dager, og det betyr også at vi må sette en grense på antall kursdeltagere. Jeg håper og tror at jeg kan bidra med å formidle trendsettende, konsumentvennlige teknikker. Men jeg er også opptatt av kundeopplevelsen.

Et viktig aspekt ved salongbesøket er at gjestene, eller kundene om man vil bruke det begrepet, får en utvidet opplevelse. Den energien det ligger i å bli berørt fysisk og psykisk kan ikke undervurderes. Jeg mener frisører må ha et utvidet blikk på hvordan de jobber. Kundeopplevelse er et viktig stikkord, poengterer Ricardo.


HVA NÅ? -VIL UTVIKLE NYE TALENTER

På spørsmål om hvorfor han forlot Sassoon stallen til fordel for Aveda, svarer Ricardo dette; - Jeg kom inn i Sassoon som veldig ung. Når man føler man har gjort så mye som jeg fikk lov til å gjøre så tidlig i karrieren, stilte jeg meg spørsmålet; Hva nå? - Jeg kunne hatt mange gode år videre i Sassoon, men hadde lyst til å ta en ny retning.

Jeg brenner for å lære bort ting, og siktet meg inn mot dette feltet. Jeg likte filosofien til Aveda, og dermed var det gjort. Det er inspirerende å være med å utvikle nye ting, og jeg fikk en stor frihet til å gjøre det jeg hadde lyst til å gjøre. Men det er klart det var tøft.

Jeg har lagt hodet på blokken mange ganger. Blant annet startet jeg en Aveda premium partner salong i Madrid. Det var risky, for jeg hadde ikke noe nettverk. Men det gikk bra. Siden har jeg viet meg til å utvikle Avedas utdanningsprogrammer og fått lov til å bygge opp et team på 25 education managere globalt. Jeg stortrives med det jeg gjør nå, og har tenkt til å fortsette i denne retningen. Det er utrolig givende å lære bort ting, og bruke kreftene på å utvikle nye talenter. Jeg har aldri en kjedelig dag på jobben, smiler Ricardo.

Tilbake
ANNET INNHOLD