Profesjonelt utført make-up byr på nye muligheter. Er kunden fornøyd, åpner det seg også muligheter for videresalg av produkt­ene til hjemmebruk.
Profesjonelt utført make-up byr på nye muligheter. Er kunden fornøyd, åpner det seg også muligheter for videresalg av produkt­ene til hjemmebruk.

Vær åpen for nye tjenester

 - Selv om vi ser en vekst innen det medisinske feltet, må vi ikke glemme å utvikle egne tjenester som kan utføres av hudterapeuter. Kjemiske peelinger, penslinger og hudforbedrende behandlinger vil alltid være utgangspunktet for å skape en god hudhelse, sier marketing director Anette Frigstad i Dermanor.

- Klassiske behandlingsprogrammer må ligge i bunn for alt som utføres av behandlinger i hudpleiesalongene. Det skaper et godt grunnlag for medisinske behandlinger, hvis kundene ønsker dette, poengterer Anette Frigstad.

 - Mange har injeksjonsbehandlinger på menyen, fordi kundene ønsker dette. Dette er tjenester som må utføres av medisinsk personale, som sykepleiere eller leger. Det viktige er at klinikken ved å tilby slike tjenester beholder kundene og at man kan tilby alt de trenger på ett sted.


Anette Frigstad i Dermanor mener det kreves ekstra innsats for å holde lønnsomheten oppe. Nye produkter og tjenester er et element i dette. 
– Når vi nå går inn i juletiden, er det smart å bruke litt ekstra krefter og omtanke i å utvikle gavesalget. Lykkes du, er dette et positivt bidrag til å øke  lønnsomheten.

Nye tjenester i vinden

Men Anette mener også at klinikkene må rette blikket mot nye tjenester som kan utføres uten medisinsk personale.

 - For eksempel byr profesjonelt utført make-up på nye muligheter. Her finnes det mineral-make up med hudforbedrende egenskaper. Vi har lansert byTERRY, som er et eksempel på dette. Er kunden fornøyd, åpner det seg også muligheter for videresalg av produktene til hjemmebruk.

 - En tjeneste som er i kraftig vekst, er brynstyling og farging av bryn. Skaffer man seg kunnskap til å lage profesjonelle resultater, kan dette gi gode inntektsmuligheter. For eksempel kan permanent make-up behandlinger med microblading koste 5000 – 6000 kroner. Det viser potensialet for de som spesialiserer seg på dette og opparbeider en kundekrets. Men det kreves at man jobber med en frekvens som gjør at man har de håndverksmessige kunnskapene og erfaringen på plass, forteller Anette.

- Det er også viktig å ta med seg at brynstyling og vippe-extension er tjenester som kan utføres separat utenom hudbehandlinger. Det betyr at du kan øke frekvensen av kundebesøk, så det er også lojalitetsbyggende tjenester, legger hun til.


Kundevennlig ekstrasalg

Salg av produkter brukt i behandlinger er vanlig, der det legges opp et program for hjemmepleie mellom klinikkbesøkene. Men Anette mener man kan tenke produktsalg utover dette.

 - Hva med salg av for eksempel hårbøyler og hårpynt? Man kan også tilby ørehulltagning og smykker til ulike anledninger. Det er viktig å prøve seg frem til en miks av tjenester og produkter som gir kundene nye opplevelser.

- Hva med salg av for eksempel hårbøyler og hårpynt? Man kan også tilby ørehulltagning og smykker til ulike anledninger. Det er viktig å prøve seg frem til en miks av tjenester og produkter som gir kundene nye opplevelser.

Rektor Veronika Skagen Olsen, Hudpleieakademiet:

- Vippeløft og brynsaminering i skuddet

- Vi får stadig henvendelser fra klinikker som ønsker seg studenter fra Hudpleieakademiet. Det de først og fremst etterspør, er kompetanse og erfaring fra klinikkbehandlinger i skolen. De er også opptatt av at avgangselevene kan gå rett ut i jobb, og da er det viktig at de kjenner produktene og behandlinger som utføres i klinikken, sier Veronika Skagen Olsen.

- Når det gjelder populære behandlinger, som vippeløft og brynslaminering, har vi lagt dette inn i pensum. Dette er behandlinger som kan supplere hudbehandlinger og som gir umiddelbare, synlige resultater, som kundene blir fornøyd med når det utføres på en faglig, profesjonell måte, poengterer Veronika Skagen Olsen.

- Vi utvikler det faglige innholdet i takt med klinikkenes behov, sier rektor Veronika Skagen Olsen i Hudpleieakademiet.

Artikkelen står også på trykk i magasinet HUD & velvære nr 4 2023

Les NFVBs magasiner digitalt HER

Tilbake
ANNET INNHOLD