Nye generasjoner setter helt nye krav til fremtidens handlemåter enn de vi gjør i dag.
Nye generasjoner setter helt nye krav til fremtidens handlemåter enn de vi gjør i dag.

Hvordan blir fremtidens varesalg?

Fremtidens varehandel er digital, global og forankret i opplevelser. Legger man til at handel også handler om mennesker, så har du i stor grad oppskriften på hva kundene i fremtiden vil kreve.

Omsetningen i norske, fysiske butikker vokste med 15 prosent fra 2011 til 2016, mens omsetningen i norske nettbutikker vokste med nær 80 prosent i samme periode. Norsk handel i utenlandske nettbutikker vokste med svimlende 200 prosent. Dette viser hvordan digitalisering gjør varehandel mer global og at fysisk nærhet til kundene blir mindre viktig.

Dette har også frisørbransjen merket, hvor man over natten har gått fra et kretsmesterskap til et verdensmesterskap. Etter et frisørbesøk har kunden i tillegg til å ha fått en god frisøropplevelse kanskje fått med seg et anbefalt faghandelsprodukt. Om kunden er fornøyd med produktene ønsker vedkommende å kjøpe mer. Det som svært ofte skjer på kjøp 2 av slike produkter, er at de orienterer seg på nettet for å finne beste pris. Hva skal så til for å hindre at kunden kjøper ditt faghandelsprodukt hos andre? 

 

Faghandel med konkurransekraft

Det finnes flere svar på utfordringen, men det enkleste og som spesielt mange har gjort, er å etablere EMV (egne merkevarer). Produkter som kun du eller kjeden tilbyr. Eksklusivitetsavtaler er også en mulig løsning, men krever ofte svært stort volum og er vanskelig å holde vekk fra nettet over tid. 

Man bør også velge vekk produkter som alle tilbyr, og kanskje velge mindre faghandelsleverandører.  Finn produkter som ikke er å finne på nettet, eller i andre bransjer som apotek, kosmetikk eller i dagligvarebransjen. Vil også understreke at alle som selger produkter i butikk/salong bør kunne tilby de samme varene på sin nettside til konkurransedyktige priser. Husk at kundene ønsker å handle fra den kanalen som passer dem, og akkurat når det passer dem.  

 

Forstå kunden

Lønnsomhet i handel handler også i stor grad om å forstå sine kunder, som endrer seg raskt. Nye generasjoner setter helt nye krav til fremtidens handlemåter enn de vi gjør i dag. For eksempel ser kundeklubber og lojalitetskort ut til å ha en større påvirkning på «generasjon Her-og-nå» fremfor de eldre. Mens de eldre gjerne vil samle poeng eller kroner, vil unge «millennials» ha bonuser og rabatter med en gang.  Derfor tror vi at f.eks. Remas «Æ»-konsept, som gir 10 % her og nå, er mer attraktivt overfor millennials enn Trumf-kort hvor du samler bonus. 

 

Opplevelser gjennom hjertet

Skal man lykkes som varehandelsbedrift eller frisør i Norge i tiden som kommer, vil det i stor grad handle om å vinne mitt hjerte som kunde gjennom bedre kundeopplevelser. Følgende trender er viktige:

 

 

→ Ultimate kundeopplevelser: 

Du må hele tiden ligge i forkant og overraske kundene med opplevelser som får dem til å kjenne seg spesielle og utvalgte. 

 

 → Minneverdige opplevelser: 

Grensene mellom handel og andre bransjer, som underholdning, viskes mer og mer ut. I fremtiden kommer butikker og frisører til å konkurrere med museer, konserthus, restauranter, sportsarenaer, samt sosiale medier når det gjelder varesalg. En frisørtime vil f.eks. kunne kombineres med et spa, trening eller restaurantopplevelse.  

 

 → Virtuell virkelighet: 

VR er en datasimulering av et virkeligmiljø som muliggjør brukerinnblanding. Augmented Reality blander den virkelige verden med et virtuelt lag. Pokemon Go er et eksempel. Teknologien er fortsatt såpass uvanlige i retail at kundene oppfatter dem som nytenkende. Det kan for eksempel også være «levende» speil som foreslår matchende plagg eller relevante kampanjer når kundene skal velge frisyre. Kunden vil kanskje også få en virtuell opplevelse på hvordan hun/han ser ut på håret med forskjellige hårfrisyrer og farger. 

 

 → Teknologi overalt: 

I år 2020 vil det være 6,1 milliarder smarttelefonbrukere, ifølge den siste mobilitetsrapporten fra Ericsson. Teknologien blir stadig tettere integrert i vår hverdag. I dag finnes det blant annet klær som kan lade telefonen og smarte, nettilkoblede kontaktlinser med innebygd kamera. Dessuten er bruk av kunstig intelligens mer og mer vanlig.

 

 → Kunden er samfunnsorientert: 

Mange vil kjøpe for eksempel sunn mat som også er bra for planeten. Hos en frisør vil man legge vekt på kortreiste produkter, miljø og bærekraft.  Mange vil også leie fremfor å eie, noe som kommer til syne innenfor delingsøkonomien. Ett eksempel er «Rent the Runway», en populær deletjeneste for kjoler og tilbehør fra kjente designere. Total åpenhet er også viktig for den moderne kunden. I dag er mange mistenksomme mot selskapenes motiver og metoder. Derfor er det viktig å være ærlig og åpen. 

 

 → Jeg vil ha skreddersydd, NÅ: 

Vi lever i en rastløs tid som er preget av umiddelbar tilfredsstillelse. Det påvirker ikke minst retail. Når vi ser noe på sosiale medier vil vi ha det med en gang og få varen raskt levert. En ukes leveringstid er ikke lenger godt nok. Skreddersydde produkter/tjenester, drop in/her-og-nå, abonnementsløsning og prisdifferensiering er stikkord for å bli en vinner i morgendagens marked.

 

Tilbake
ANNET INNHOLD