Barberbrødrene Anders, Kjetil og Morten Fevang, samt Christopher Robin Thorsen.
Barberbrødrene Anders, Kjetil og Morten Fevang, samt Christopher Robin Thorsen.

Med kjærlighet til folket og faget

- Jeg elsker faget, men det er menneskene og miljøet i Barberstua som gjør dette til verdens beste arbeidsplass, sier Kjetil Fevang, 2. barberer i Brødrene Fevangs Barberstue. Årets Frisørbedrift 2018 har en visjon om at forretningen skal være et sted der alle menn føler medmenneskelig varme like mye som de får klipp og barbering av beste kvalitet.

Brødrene Fevangs Barberstue i Stavanger har blitt en institusjon i byen. Det er neppe noen menn som ikke har fått med seg at barberstua i Øvre Holmegate 7, midt i byens utestedsmekka, tilbyr en unik opplevelse. Stedet har til og med blitt en turistattraksjon, spesielt når cruisebåtene klapper til kai rett nedenfor. Men det er ikke bare ryktebørsen som har gjort denne spesielle stua viden kjent. Barberbrødrene har vært ekstremt flinke på sosiale medier, og fått mer oppmerksomhet i tradisjonelle medier enn langt større frisørsalonger og -kjeder kan drømme om.

En vinnerbedrift

Det er mange kriterier salongene blir målt på i konkurransen om å bli Årets Frisørbedrift. En tydelig forretningsplan, en personalplan som legger til rette for trivsel og utvikling, en markedsplan som viser stor kundeforståelse og en økonomi som viser at gode resultater henger sammen med de planer og disposisjoner bedriften har gjort over tid. Brødrene Fevangs Barberstue er nærmest ekstreme på flere av evalueringskriteriene. Konseptet til barberbrødrene er tydelig definert, formidlet og gjennomført. Det har gitt fulle timelister, der null dødtid gir stort pluss på bunnlinjen. Det kunne også vært mer. På tross av fulle timelister stenger bedriften klokken 17, og barbererne bruker fritiden på ulike vis til å samle krefter til neste dag.  Selv i en familiebedrift er null sykefravær veldig bra, spesielt når yrket ellers er ganske sykdomsutsatt.

Miljøet i stua er svært inkluderende, og den gode atmosfæren forklarer i stor grad bedriftens suksess.

 

Arbeidsglede

Du må nesten avlegge barberstua et besøk for fullt ut forstå hvor unik denne bedriften er. Her blir alle kunder møtt med en klem og tatt imot som en god venn. Det er ikke alle menn vant med, kan man vel trygt si. Men barberernes erfaring er at det noe alle setter pris på. Her snakker man ikke til kundene, men med kundene. 

 - Det kuleste med jobben er kundene. De har alltid bredere smil når de går ut fra barberstua. Miljøet er fantastisk, både blant kundene og barbererne seg imellom, sier Christopher Robin Thorsen, eller «Bergenseren» som han også blir titulert med. Han markerer også det taktskiftet bedriften har gjort i senere tid. Før var det med et smil uttalt at eneste vekst av ansatte skulle eventuelt være med brødrenes egne barn. Det legger selvfølgelig store begrensninger på drift og muligheter. Nå er også «brødre fra andre mødre» godtatt, og Christopher Robin er absolutt blitt en «bror» i barberstua.

Miljøet i stua er svært inkluderende, og den gode atmosfæren forklarer i stor grad bedriftens suksess.

 - Her er alle medmennesker. Vi presenterer bevisst alle kundene for hverandre. Her er røvere og prester, men i barberstua kan man ta av seg maska. Man blir på ingen måte tvunget til å åpne seg, men miljøet er veldig åpent og inkluderende, og det som blir sagt i barberstua blir i barberstua, sier Anders Fevang. Han tituleres også som 4. barberer. 

 - Vi vender også stolene ut mot lokalet. Det åpner opp for praten. Ser man folk gjennom speilet opplever vi at samtalen blir distansert, forteller 3. barberer Morten Fevang. - Det kjekkeste er å treffe og bli kjent med nye folk. De er i alle livssituasjoner, og vi lærer av mennesker og om mennesker. 

 - Man føler seg hinsides rik når yrkesdagen er over. Det er så utrolig givende. Men det er også så på alle vis intenst at man trenger en debrief før man drar hjem, påpeker Kjetil. 

 ”No School like The Old School”

Barberstua er en klassisk, old school barbershop. Du vet nesten ikke om du er kommet inn på et museum eller hjem til noen. Her henger familiebilder, bokhyller er fulle av både sære og klassiske titler, i et hjørne står en bardisk – og ikke minst troner et stort elghode som noe av det første du legger merke til når du kommer inn i barberstua. Det ville nok kriblet i fingrene på en interiørdesigner eller en som liker strøkne, ryddige rom. Men det er også interiørdesignere som applauderer den helt bevisste og gjennomførte Flåklypa-stilen. Du forstår etter hvert at også her er ingenting tilfeldig. Det kjennetegner alt ved profilen til Brødrene Fevangs Barberstue. Når tapetene ikke dekker helt, er det fordi man venter på den spesialbestilte biten fra USA.

 - Interiøret trenger ikke være perfekt, så lenge klippen er det, smiler Kjetil Fevang. - Butikken er som en collage, mange elementer som utgjør en gjennomført helhet. Og den blir aldri ferdig. Dette er old school barbershop, med så mye ting som mulig på veggene. Kundene er også med å prege lokalet, med saker og ting de har tatt med. 

 - Når du kommer inn i barberstua, ønsker vi at du skal få en opplevelse av å være tilbake i 50-tallet. Man trer inn i en stue hvor du går tilbake i tid, både i forhold til hva du ser rundt deg av autentisk interiør, hvordan ansatte går kledd, musikken som spilles, kunder som sitter og venter, leser avisen, snakker sammen - en institusjon for menn. Man kjenner duften av barbersåper, aftershaves, parfymer og kaffe. Selv telefonen som brukes er fra svunnen tid. Barbererne er dresset opp med hatter, slips, skjorter, vester, blankpussede sko og hvite barberfrakker, som symboliserer profesjonalitet og service overfor kundene. Vi formidler en kulturarv, sier Kjetil entusiastisk. Dette er en barbershop som lever, selv om uttrykket er som om man stoppet tiden i 1958.

Dette er en barbershop som lever, selv om uttrykket er som om man stoppet tiden i 1958.

Brorskap

Brødrene Fevangs Barberstue er i sannhet en historie om brorskap. Eldstebror og medgrunnlegger Thomas gikk bort i 2013. Jakken hans med skiltet 1. Barber henger fortsatt ved døren. Kjetil og hans yngre brødre Morten og Anders har i rekkefølge benevnelser som 2., 3. og 4. barberer. Historien om eldstebrorens bortgang og hvordan dette påvirket de andre brødrenes liv ble godt kjent for mange da barbererne var på TV2s God morgen Norge i sammenheng med at de ble kåret til Årets Frisørbedrift. 

 - Storebror Thomas gikk bort så alt for tidlig, men kundene hjalp oss i sorgen. Vi har sammen alle blitt sterkere, mer fryktløse.  Vår visjon er å gjøre en forskjell i hans minne, sier Kjetil.

Det at barberstua nå også har åpnet opp for å ansette «brødre fra andre mødre» er viktig for bedriftens utvikling, men har også tilført noe personlig.

 - Dette er ikke et sted som passer for alle. Du må være deg selv, men det er også helt avgjørende at du passer inn i teamet. Utadvendt og genuint glad i mennesker.

 - Det at vi har andre enn familien ansatt har også profesjonalisert bedriften. Vi ser at det trengs mer «skriverier», retningslinjer og formaliteter. Det skaper mer bevissthet. Vi har aldri lært så mye som når vi fikk eksterne ansatte, mener Kjetil, som også er daglig leder i barberstua.

Eldstebror og medgrunnlegger Thomas gikk bort i 2013. Jakken hans med skiltet 1. Barber henger fortsatt ved døren.

Høyt tempo

Brødrene Fevang har på ingen måte tenkt å hvile på sine meritter. De søker stadig nye utfordringer, og engasjerer seg på mange plan.

 - Kurs, konkurranser og show, nasjonalt og internasjonalt. Det renner inn med forespørsler etter de prisene vi har fått, og gjennom alle de mange plattformer vi blir eksponert. Det var «insane» med showet på Prisfesten i Oslo Spektrum i år, og en helt spesiell atmosfære bak scenen. Vi har også hinsides mye nye prosjekter på gang, men de skal også realiseres, understreker Kjetil. 

Barbergutta søker alltid ny inspirasjon og reiser også rundt på mange arenaer. Et av de stedene barbererne har vært i senere tid, er VM i Paris. Der konkurrerte Kjetil, Anders og Christopher Robin i Low Fade Cut, en ny VM-kategori, men med størst deltakelse av alle kategorier i VM. Det forteller vel også noe om interessen for faget. Gutta landet ikke øverst på pallen denne gang, men en ny erfaring er lagt til, og målet er satt; 

 - Vi SKAL bli verdensmestere i faget vårt! sier Kjetil, og legger til:  - Det er sykt kjekt å praktisere håndverket. Du må terpe og du må levere. Det trigger hele deg. Ingenting er mer skummelt enn å jobbe foran andre fagfolk, men også utrolig artig og utviklende.

Hva nå?

Alle har vel for lengst skjønt at selv om stedet er «old school», så er det en ekstrem energi rundt barberbrødrene. En av de tingene som står for døren er Movember, en årlig kampanje for bevisstgjøring om menns helse, med fokus på prostata- og testikkelkreft og psykisk helse. Her er også Brødrene Fevangs Barberstue sterkt engasjert. 

 - Movember er veldig viktig. Lokalt og nasjonalt samarbeider vi med alt fra artister, næringslivsaktører, skuespillere, kjendiser, politikere, Stavanger Oilers, kommunen, helsesektor og serveringssteder om arrangementer som skaper oppmerksomhet om dette. Internasjonalt har vi direkte samarbeid med Movember Foundation og grunnleggerne. Fra hvert salg av vår produktserie TKMA går også en sum til Movember.

Det er kanskje det sterke engasjementet som er nøkkelen til barberbrødrenes suksess. Mange kan bli godt skolerte i faget, men forskjellen er gjerne hvordan man utøver yrket. Du skal ha dyktige hender, og utøve faget med kjærlighet til dine kunder. Det henger et bilde av avdøde storebror og 1. Barber Thomas innerst i barberstua, med hans livsmotto: «Den største glede en kan ha, er å gjøre andre glad.»

 

 

Tilbake
ANNET INNHOLD