– Vi er et team som samarbeider godt, og mine medarbeidere er med på å bestemme hvilke behandlinger og produkter vi skal tilby. Fra venstre: Vibeke Wasbotten, Hilde Bangsund og Andrine Solbakken.
– Vi er et team som samarbeider godt, og mine medarbeidere er med på å bestemme hvilke behandlinger og produkter vi skal tilby. Fra venstre: Vibeke Wasbotten, Hilde Bangsund og Andrine Solbakken.

Gode relasjoner er viktig i tøffe tider

Da Balanse Spa åpnet dørene høsten 2008, var det få steder i Tromsø som tilbød hud- og spabehandlinger. Nå, femten år senere, og med økt konkurranse, pandemi og økonomisk utrygghet, er eier og daglig leder Vibeke Wasbotten likevel optimistisk med tanke på fremtiden.

Det har de siste årene vært tøffe tak for hudpleiebransjen, og mange bedrifter har fått kjenne på store konsekvenser av prisstigning og renteøkning. Men medlemsbedriften Balanse Spa har klart seg gjennom de tøffe tidene, takket være fleksibilitet, tålmodighet og is i magen, forteller eier og daglig leder Vibeke Wasbotten.


Trofaste kunder belønnes

 – Vi har selvfølgelig merket nedgangen. Her i Tromsø har bransjen gått ned med 11 %, og prisstigningen har ført til lavere avkastning. I tillegg er det innført bompenger i byen vår, noe som holder folk igjen fra å oppsøke handelsstedene. Busstilbudet er dårlig, og vi har verken trikk eller tog som alternativ.  Men vi klarer oss likevel. I og med at vi har så lang fartstid, har vi mange faste kunder som kommer regelmessig til behandling, så nedgangen hos oss er ikke faretruende, sier hun og legger til at de har vært spesielt opptatt av å skape gode relasjoner til kundene.

– Vi har i de tøffeste økonomiske tidene gitt de mest trofaste kundene noen goder som har gjort at de har hatt mulighet til å velge behandlinger de ellers ville ventet med. 

Hun understreker at det er viktig å ha is i magen og vite at kundene kommer tilbake så snart de har mulighet.

 – Og det hyggelige er jo at det virker som om at kundene ser frem til å møte oss, like mye som vi setter pris på å møte dem, noe vi ofte fikk tilbakemelding om både under og etter kovid.


Variert behandlingsmeny

Vibeke forteller at nå som Balanse Spa feirer 15 år, benytter de sjansen til en skikkelig fornyelse. 

 – Vi satser mer i medisinsk retning og har tatt inn diodelaser, som vi har som mål å bli best på i Tromsø. I tillegg har vi startet et samarbeid med lege Pedro Sait og laserterapeut Fatemeh fra Saits Medisinske i Kristiansand. De vil utføre CO2 laser, og andre medisinske behandlinger. 

 – Vi satser på produktseriene Circadia og Obagi, som har klatret opp som en god kundefavoritt i Norge. I tillegg har vi alt fra Wiqo Prx-T33, som også har tatt av i Norge. 

Hun forteller at et av de viktigste punktene i bedriftens konsept er å tilby individuelt tilpassende behandlinger som gir kundene resultater som varer.

 – Vi startet opp med microneedling allerede i 2009, og var en av de første i landet som begynte med hydrafacial, som i dag er en av våre mest populære behandlinger. Vi var også tidlig ute med cosmeceuticals og målrettede kjemiske peelinger. 

Hun legger til at bedriften også lever godt av såkalte «brødvare-behandlinger».

– Det går mye i vippeløft og brynslaminering, men hårfjerning med sukkerpaste er desidert vår største «brødvare». Og med så mange faste klienter på hårfjerning, ble det naturlig å tilby permanent hårfjerning med diodelaser, som vi også merker tar seg raskt opp fordi kundene stoler på vårt kvalitetsfokus. 


Samarbeider tett med leverandørene

Wasbotten understreker at et godt samarbeid med leverandørene betyr mye for bedriften. 

– En av våre suksessfaktorer er at vi har leverandører som spiller på lag med oss og som forstår viktigheten av et godt samarbeid.  Jeg har erfart flere ganger at leverandører er rause helt til de blir store, og hvor de da svikter oss som har vært med på å bygge dem opp. Disse har vi kvittet oss med, og satser nå på et tett samarbeid med våre hovedleverandører, DAGA Estetisk og Cosmederm.  

– Disse leverandørene er flinke med produktopplæring og hjelpsomme med salgsstrategier. De tilpasser opplæringen og videreutviklingen ved å komme til oss, og har forståelse for at det ikke er så enkelt for å oss å dra på et dagskurs til Oslo, med alt som følger med av kostnader til flyreise, overnatting og tapt omsetning.

Vibeke forteller også at de ansatte får god opplæring og tilgang til videreutvikling gjennom direkte kontakt med fagansvarlige hos leverandørene, samt opplæring i produkter og behandlinger gjennom online-kurs.

Vibeke Wasbotten er utdannet hud- og spaterapeut, og er dypt engasjert i de helhetlige prinsippene innenfor spa-verdenen. 
- Dette har gitt meg en dypere innsikt i hudpleiefaget, sier hun.

Vil dele erfaringer

Wasbotten legger heller ikke skjul på at de tøffe økonomiske tidene har gjort at de ikke har hatt samme mulighet som tidligere til å delta på konferanser.

 – Derfor satser vi nå på behandlinger som kan gi økt fortjeneste, og dermed større muligheter til at vi kan ta oss råd til å dra på konferanser for å videreutvikle oss. Det er jo alltid motiverende å møte kolleger fra hele landet og dele erfaringer med, noe vi håper å få gjort mer av fremover, sier Vibeke.


Må utvikle god fagkunnskap 

 – Jeg har lenge vært bekymret for fremtiden for hudpleie­bransjen, og har sett på hvordan den blir presset hardt fra to sider. På den ene siden har det dukket opp ufaglærte tilbydere, med kanskje et kurs eller to, som dumper prisene. På den andre siden er det et sterkt medisinsk miljø som utnytter sin makt til å påvirke politisk for å ta fra oss lønnsomme behandlinger som hudpleiere har utført i årtier.

 – Som hudterapeut synes jeg at det har vært demotiverende. Men jeg tror at vi endelig er på rett vei nå som NFVB har jobbet en stund for å få til fagutdanning med lærlingeordning. Det er viktig at vi får tilbake kontrollen over yrket og regulert hvem som får lov til å behandle, og at hudpleiefaget, med sin brede og allsidige kunnskap, fortsetter å bestå, sier hun.


NFVB-medlemskapet gir trygghet

– Da vi meldte oss inn i NFVB, følte jeg at de hadde mye fokus på frisørbransjen, og lite kunnskap om hudpleie­bransjen. Men det har endret seg, og jeg tror faktisk at NFVB gjennom sine lederkurs har fått mer kunnskap om hudpleiebransjen.

– Selv har jeg benyttet meg av den juridiske avdelingen for å kunne følge opp mine ansatte på best mulig måte. Jeg har ingen utdannelse innen personalledelse, så deltagelsen på NFVBs lederprogram har gjort meg til en tryggere leder.


Verktøy for videre utvikling

 – Lederkurset ble dessuten enda mer lærerikt enn jeg hadde forventet. Jeg fikk muligheten til å se meg selv som leder på godt og vondt, noe som ga meg oversikt over mine forbedringspotensialer. Jeg satte meg nye mål for hvordan jeg skal følge opp mine ansatte. På grunn av uforutsette hindringer, er jeg ennå ikke helt i mål, men godt i gang. Verktøyene fra lederkurset ligger i «verktøykassa». De blir ikke utdaterte og kan trekkes frem når som helst, poengterer hun.

 

Artikkelen står også på trykk i magasinet HUD & velvære nr 4 2023

  •  Les NFVBs utgivelser digitalt HER

Tilbake
ANNET INNHOLD